Vakantie in de Ardeche

Een lange rit langs de franse autowegen bracht ons naar het kasteel in Balazuc. We kregen een goed ontvangst van Luc die ons een rondleiding gaf and ons de Granja delh Gourmandas als suggestie gaf als plaats voor te gaan avondeten. Het was de eerste keer dat ik “des criques” (geraspte, gebakken aardappelen) at en het was heerlijk. Na een uitgebreid avondeten gingen we gaan slapen in het kasteel. Het was bijna 11 uur toen we aan het “ontbijt” zaten. Alles was ofwel lokaal ofwel ter plaatse gemaakt en zo lekker! Het zou elke morgen zo zijn: echte verwennerij. Tegen de middag waren we klaar om het dorpje te verkennen. Het voelde aan als een groots avondtuur zo langs de smalle baantjes met kasseien, trappen op en af. Het is een zeer leuk dorpje. Voor we naar het strand gingen, hadden we wat middageten in La Feuniere. Een aan de rivier de Ardeche besloot ik een dipje te wagen. Het water was eerlijkgezegd behoorlijk wat kouder dan ik verwacht had. Ons avondeten hadden we uiteindelijk op dezelfde plaats als waar we middageten hadden gegeten. Dat was omdat de plaats waar we naartoe wilden geen eten meer had tegen de tijd dat we daar toekwamen. De volgende dag sliepen we weer lang uit en na alweer een heerlijk onbijt waren we klaar om Montelimar te ontdekken. We liepen er wat rond, aten lekkere pannenkoeken en bezochten een fabriek waar ze nougat maken. Daarna moesten we er natuurlijk ook wat kopen. ’s Avonds at ik echt superlekkere raviolle cepe “Chez Paulette”. De volgende dag was echt een luie dag. We lagen de hele dag aan het zwembad met een boek om te lezen en gingen enkel naar buiten om wat ijcreme te gaan eten. Ik vond dat dat wel mocht met dat mijn voeten en benen wel wat pijn deden. Het zwembad, net zoals de rivier de Ardeche, was heel koud. Maar door het warme weer was het wel heerlijk om er wat in te zwemmen. Voor het avondeten gingen we weer naar de Granja waar ik deze keer een lekkere salade at. Niet echt zo gezond als het klinkt maar zo goed! Na een luilekkere dag moesten we er zaterdag wel weer invliegen. We gingen naar Orange en bezochten het Theatre Antique. We waren daar bijna 3 uur en hadden nog niet alles met manieren gezien. Het is daar echt onvergetelijk mooi. Toen kwam zondag, onze laatste volledige dag. Die dag reden we langs de Gorges de l’Ardeche en stopten waar we ook konden om de uitzichten te bewonderen. Het was niet altijd mogelijk plaats te vinden want het was behoorlijk druk. Onderweg stopten we ook aan de Grottes de la Madeleine en brachten daar een bezoekje aan, net alsook een van de mooiste dorpjes van Frankrijk: Aigueze. Het was allemaal echt mooi en indrukwekkend. Voor ik het vergeet moet ik natuurlijk ook de katten van het kasteel vermelden die ik echt supertof vond. En de gezellige aperitiefjes die we elke avond hadden met Luc, Florence (de eigenaars) en de andere gasten in het kasteel. Maandag was onze laatste dag. We hadden onze laatste petit dejeuner in het kasteel als mooi einde van een supermooie vakantie.