Geestelijke gezondheid – iets anders?

Wanneer iemand een “slechte dag” heeft, is het belangrijk te weten hoe slecht die dag is. Ik begin eindelijk te aanvaarden dat ik een angststoornis heb. Hoewel ik er eerlijk gezegd soms nog altijd aan twijfel. Ben ik niet gewoon zwak of te lui om iets te doen? Hoe weet ik of ik mij niet iets aan het voorliegen ben? Doe ik niet gewoon alsof? Is het niet een excuus? Ik durf daar op dit moment nog niet met zekerheid een antwoord op geven. Ik ben opgegroeid in België en dat heeft volgens mij heel wat te maken met deze gevoelens. Ik geef niemand hiervan de schuld. Het is gewoonweg het niet weten, het niet begrijpen. Ik heb het gevoel dat het taboe rond mentale gezondheid nog springlevend is in België, net als in vele andere landen. Er is ook een houding van “je moet gewoon doorbijten, iedereen heeft het wel eens moeilijk” of nog “die persoon heeft het veel zwaarder dan jouw” Het is natuurlijk een begrijpelijke reactie, maar dat maakt het niet juist.

Terug naar de persoon die een slechte dag heeft. Er zijn heel wat diensten die je kan bellen, gewoon om te praten. Deze diensten zijn fantastisch als je zo een slechte dag hebt of als je echt met iemand wil praten en je weet niet bij wie je terecht kan. Maar wanneer dat “slechte” gevoel blijft hangen, wanneer je een beetje “meer” nodig hebt, dan mag je niet bang zijn hierover te praten met je dokter. Het is niet verkeerd, je ben niet gek of raar, het gebeurt gewoon. Deze kan je dan verwijzen naar een dienst die je verder kan helpen, zoals de CGG’s in België bijvoorbeeld. Voor mij heeft het in ieder geval geholpen en misschien kan het voor jouw ook een hulp zijn. Als je vragen hebt, stuur mij gerust een berichtje en ik zal die graag beantwoorden.

Geef een reactie

