Alleen zijn versus zich alleen voelen (zich eenzaam voelen)

Vermits ik momenteel geen job heb, betekent dat dat ik veel alleen thuis zit. Meestal voel ik mij niet eenzaam. Er is genoeg te doen, zoals de projecten waar ik momenteel aan bezig ben en natuurlijk het obligatoire huishouden. Maar soms voel ik mij wel eenzaam. Dit is niet omdat ik letterlijk alleen ben op dat moment (en zelf dat is niet noodzakelijk), maar eerder omdat ik het gevoel heb dat ik met iemand wil praten, maar niet weet hoe. Misschien ook omdat ik de nodige stappen niet durf ondernemen om mensen te ontmoeten.

Ik heb deze morgen een aantal artikels gelezen over dit onderwerp en er is effectief een groot verschil tussen het zich alleen voelen en het fysiek alleen zijn. Deze toestand van geest, ofte “state of mind” komt op zich vaak voor. Iedereen voelt zich al eens eenzaam. Maar deze gedacht blijft niet noodzakelijk duren. Als dat wel gebeurd, kan dit tot ernstige problemen leiden, zowel mentaal als fysisch. Mentaal kan je verzinken in een depressie. Fysisch kan dit je immuunsysteem verzwakken, het kan hartproblemen veroorzaken en het kan zelf ziektes zoals Alzheimer versnellen. Dit komt door de pieken in het cortisol niveau (stress hormoon).

In mijn geval is het makkelijk te ontdekken waar mijn eenzaamheid vandaan komt, namelijk het ergens willen bij horen. Naar een ander land verhuizen is leuk, maar het betekent wel dat je nieuwe relaties moet opbouwen. Toen ik op de universiteit zat,was dit makkelijk. Nu ik niet echt een reden heb om uit het huis te gaan is er een gebrek aan menselijk contact ontstaan. Mijn verloofde is er natuurlijk voor mij, maar die is overdag gaan werken. Ik heb ook vrienden en familie die maar een telefoontje van mij verwijdert zijn, maar het kan toch soms flink lastig zijn.

Bronnen:
http://greatist.com/happiness/alone-time/ (Best source. Must read)
http://physophy.wordpress.com/2011/05/16/effects-of-being-alone-are-painful-and-long-lasting/
http://psychology.about.com/od/psychotherapy/a/loneliness.htm

Geef een reactie

